torsdag 24 mars 2011

Lite lycka

Denna afton tänkte jag som så att jag skriver om allt roligt som händer omkring mig. Det är renande att fästa oro och ångest på print, men det finns ju så mycket glädje också. Jag glömmer det ibland. I alla fall så blir det här inlägget lite annorlunda, sådan är intentionen. Så får jag se vart det bär...

Ny soffa och bokhyllor har kommit! Från Ikea. Underbart. Vi, läs David, satte dessa samman och det blev väldigt mysigt i vårt hem. Mitt bidrag under processen var att sitta med en kaffe och upprepande gånger informera D om hur illa jag tycker om att sätta ihop möbler. Det hela bygger på logik, vilket inte är en stark sida hos mig. Äntligen fick mina böcker komma upp i hyllor, de har fört en undanskymd tillvaro i en garderob. Nu fick jag ta fram dem, sortera dem i bokstavsordning, och sedemera njuta vid anblicken av dem. Och så har vi en soffa, med divan. En soffa som man kan ligga ned i, somna i. Nu bubblar det i mig av lust att pyssla i lägenheten. Nästa projekt är en ny lampa till sovrummet. Foten är utsedd, skärm sökes.

Jag beställde två fina bokstöd i skepnad av stegrande hästar, vilka kom samma dag som möblerna. Den ena hästen hade en liten defekt, men de är så fina bland mina böcker. Silverfärgade är de. Bokstöden, inte böckerna. Idag hämtade jag även en bok som jag beställt; "Samlade noveller 2", av Edgar Allan Poe. Denna ska läsas då jag har läst ut "Den sista cigaretten" av Klas Österlund. Vilken fantastisk författare han är. Vilket språk!

Jag får lön imorgon. Då ska jag ge mig iväg till antikvariatet och botanisera. Jag blir hög av böcker. Ett nyttigt begär. Och så ska jag köpa den där lampfoten. Sedan tvinga D att följa med och titta på skärmar. Blir kanske inte helt lätt.

Dåså. Ett inlägg som andas glädje och optimism. Det kändes inte helt tokigt. Dock måste jag ändå gnälla lite. På att AIK förlorade kvällens match mot omöjliga (?!) Färjestad. D och jag såg matchen hos Mikael och Jenny. Jag vet inte om resultatet var rättvist. Det är svårt att se med objektiva ögon på ett lag vars klubbmärke pryder min mage.

Nu ska jag titta lite på MASH. Ytterligare lite glädje innan jag somnar. Nästa inlägg får jag nog allt skriva lite om mitt behov av galen romantik i vardagen. Och om den där önskan att saker kan få vara för evigt. Och om extensiella grubblerier. Eller så bara blandar jag och ger. Såsom livet är för de flesta.

Sov gott!

1 kommentar: